samochód

Opony a bezpieczeństwo

Jako kierowcy dbający o bezpieczeństwo musimy pamiętać, że im gorsze warunki drogowe, tym większe różnice w zachowaniu opon starych i nowych. Ciekawe, że nawet na idealnie suchej i równej nawierzchni stare opony z niskim bieżnikiem hamują gorzej niż nowe opony letnie czy opony zimowe. Pozornie wydawać się może, że im niższy będzie bieżnik, tym większa będzie jego sztywność i lepsze wyniki podczas jazdy i badań. Okazuje się jednak, że guma z czasem się starzeje i traci pierwotną przyczepność do podłoża. Na nawierzchni nieznacznie zroszonej czy zawilgotniałej różnice są już wyraźnie  odczuwalne nawet bez pomocy specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Jak zachowują się stare opony w głębokich koleinach wypełnionych wodą, można sobie wyobrazić.

 

Podczas badań na torze testowym okazało się, że niezwykle trudno jest zasymulować tak trudne warunki, jakie występują na typowej polskiej, nierównej ulicy podczas gdy pada deszcz.  Opony stare, czyli takie które przekroczyły 6 lat, mogą mieć pogorszone parametry w przyczepności do śliskich nawierzchni w wyniku twardnienia mieszanki używanej do produkcji opon, a to z kolei spowodowane jest upływem czasu. Podkreślić należy jednak, że w oponach, które służyły nam pięć lat spadek ten jest tak niewielki, że kierowca nie będzie odczuwać jakiegokolwiek dyskomfortu związanego z jazdą.  Ponadto zdecydowanie lepsze parametry mają nowe opony letnie czy opony zimowe, które przez kilka lat były prawidłowo przechowywane, niż dwuletnie opony eksploatowane w niesprzyjających warunkach klimatycznych czy leżakujące w garażu.

 

Chodzi tu przede wszystkim  o szkodliwy wpływ światła słonecznego, wysokie temperatury spowodowane jazdą z niskim ciśnieniem lub pod dużym obciążeniem, ozon, niewłaściwy stan techniczny pojazdu, agresywny styl jazdy czy uszkodzenia sięgające konstrukcji opony mogące być źródłem korozji. Poza regularną kontrolą i dbaniem o właściwe ciśnienie  zaleca się, aby opony osobowe, dostawcze oraz z napędem na cztery koła były regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie, który oceni możliwość dalszego używania ich. Po 5 latach użytkowania opon kontrola ta powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku, oczywiście tylko i wyłącznie dla naszego bezpieczeństwa.

 

Zdjęcie do artykułu znalezione na stronie Pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *